Hälsosammare val ute

Om man bara bestämmer sig är det ganska lätt att äta hälsosamt hemma. Man väljer ju trots allt själv vad som ska köpas och inte. Det är inte lika lätt att hålla den disciplinen när man ute på stan eller hos andra personer. Hur gör man då?

Våga välja sallad

Det finns fantastiska goda sallader på caféer och restauranger. De är också lite billigare så du kommer att komma hem med mer pengar på fickan än du brukar. En sallad med kyckling eller någon slags protein är förvånansvärt mättande.

Kakor

Har man inte lust att äta en hel middag och ska bara ta en snabb fika med en kompis slinker det lätt ned en kaka, tårtbit eller biscotti att doppa i kaffet. Här kan man också hitta lite vänligare alternativ. Det känns inte så roligt att köpa ett äpple medan kompisen äter äppelpaj. Men det brukar alltid finnas sockerfria kakor eller glutenfria alternativ. Välj dem så äter du lite nyttigare och slipper bråka med blodsockret under resten av dagen.

Bortbjuden

Är man bortbjuden på middag eller fika känns det kanske lite oartigt att tacka nej till det som erbjuds. Och samtidigt vill man inte besvära värden genom att berätta att man vill bli serverad nyttigare alternativ.

Enklast är att välja en sak och hålla sig till den. Bjuds det på fika väljer man en liten kaka och äter den långsamt. Är det middag som gäller kan man istället ta mycket sallad gentemot kolhydraterna. Proteiner är också bra för kroppen så köttet behöver man inte vara rädd för. Undvik dock såsen!